Experterna som hjälper ditt företag att bli hittat – möt grundarna bakom Grandur

I den ljusa loungen på Sankt Eriksgatan sitter Grandurs grundare bekvämt i en soffa. Genom de stora fönstren syns delar av Göteborgsoperan, NCC-loggor med tillhörande baracker och båtar som glider förbi i hamninloppet. David, Josef och Otto växlar blickar mellan varandra och utsikten när de berättar om sin resa.

Berätta lite om Grandur. Hur ser er bolagsresa ut?

”Vår historia började faktiskt på ett ganska udda ställe,” inleder David och lutar sig framåt i soffan. ”Jag satt där i väntrummet på vårdcentralen och plötsligt dyker Josef upp. Vi hade jobbat ihop på en annan byrå ett par år tidigare och blivit goda vänner.”

Josef nickar instämmande: ”Jag hade funderat en del under min föräldraledighet, tankar om att få göra något eget växte fram.”

”David har skojat och tjatat med mig flera gånger tidigare om att vi borde köra ihop,” fortsätter Josef med ett skratt, ”men det har aldrig riktigt passat. Nu fick jag äntligen tyst på honom!”

David ler: ”Men vi visste båda att vi behövde ha en tredje person in, och vi hade båda siktet inställt på Otto.”

”När de drog in mig på några luncher och samtal kunde jag direkt se potentialen,” tillägger Otto medan han tar en klunk kaffe. ”Vi hade alla sett samma problem från olika vinklar – byråer som försöker vara allt för alla, men som egentligen inte excellerar i något.”

Med över tio års erfarenhet från både stora och små byråer valde de en annan väg – fokus på det de behärskar bäst: SEO, sökannonsering och spårning.

”Vi bestämde oss för att vara extremt tydliga med vad vi är bra på,” fortsätter David. ”När våra kunder behöver något utanför vårt expertisområde rekommenderar vi hellre en duktig partner – vi tror verkligen på att göra färre saker, men göra dem riktigt bra.”

Otto sammanfattar det koncist: ”Kort sagt, om du vill att ditt företag ska synas när din målgrupp aktivt söker och letar efter det du erbjuder – då har vi svart bälte i just det.”

Hur hamnade ni i marknadsföringsbranschen?

”För mig började allt i retailbranschen,” berättar Otto. ”Jag jobbade med sällanköpsvaror och såg direkt kopplingen mellan marknadsföring och försäljning. När vi kommunicerade rätt budskap vid rätt tillfälle, såg vi en direkt ökning i butiken.”

Josef rör vid sin kaffekopp: ”Jag har alltid gillat data, och psykologin bakom köp. Digital marknadsföring ger oss verktyg att förstå och påverka köpbesluten.”

”Precis som Josef nämner så älskar jag psykologin och beteendet,” tillägger David. ”Vad behöver målgruppen veta för att fatta ett beslut? Att verkligen förstå det och sen bemöta det genomsyrar allt vi gör.”

“Den sämsta marknadsföringen är den som aldrig blir av”

För alla tre har det varit en naturlig utveckling att arbeta med digital marknadsföring, där de kan använda data och insikter för att hjälpa företag växa på ett mätbart och strategiskt sätt.

Har ni något tips om man vill arbeta mer med sin digitala marknadsföring?

”Det viktigaste är att komma igång,” säger Otto bestämt. ”Vi ser så många företag som fastnar i planeringsträsket. De vill ha den perfekta strategin innan de börjar, men sanningen är att den sämsta marknadsföringen är den som aldrig blir av.”

David nickar instämmande: ”Börja med att förstå vad din målgrupp faktiskt behöver. Jag brukar säga att marknadsföring är busenkelt, det är tre saker: Ett, förstå din målgrupp. Två, positionera dig som lösningen. Tre, var konsekvent.”

”Och var inte rädd för att testa och justera,” tillägger Josef. ”Se till att ha korrekt spårning uppsatt så ni kan arbeta datadrivet och basera era beslut på verkliga resultat istället för magkänsla.”

Varför ska man välja just Grandur om man vill ha hjälp med sin digitala marknadsföring?

”Vill du att ditt företag ska synas där din målgrupp aktivt letar efter det du erbjuder? Då är vi definitivt rätt partner!” säger David med ett leende.

Otto tittar upp från sitt kaffe: ”För oss handlar det mycket om personkemi. Vi tror på att bygga starka, långsiktiga relationer med våra kunder. Därför värdesätter vi det personliga mötet – vi älskar att träffas fysiskt, det gör det lättare att fånga upp små subtila signaler och ställa en extra fråga som kan leda till viktiga insikter.”

“Marknadsföring är busenkelt, det är tre saker:
Ett, förstå din målgrupp. Två, positionera dig som lösningen. Tre, var konsekvent.”

”Jag tror också att vår ärlighet är uppskattad,” säger Josef. ”Vi är aldrig rädda för att säga nej om vi inte tror att vi är rätt match. Vår ambition är att alltid leverera värde, och om vi ser att någon annan kan hjälpa dig bättre än vi kan, så rekommenderar vi dem istället.”

Vad är viktigast för er på kontoret?

Josef skrattar: ”För mig är det definitivt kaffet!”

Otto inflikar snabbt: ”Det ingår ju gratis kaffe här, men ändå springer Josef och köper ett spaceship till kaffebryggare, kaffekvarn och en kaffevåg.”

”Men hur gott är kaffet då?” frågar David.

Det blir tyst en stund.

”Det är väldigt gott,” svarar Otto, och alla skrattar.

”Fast bortsett från Josefs kaffefixering,” fortsätter Otto och blir lite mer allvarlig, ”skulle jag nog säga de sociala ytorna.” Han gestikulerar mot det öppna landskapet runt dem. ”Och närheten till bra lunchställen, förstås.”

”För mig handlar det om nätverkande,” inflikar David. ”Att sitta i en miljö där man kan bolla idéer med andra företagare ger mycket energi och nya perspektiv.”

”Att kunna ta med Grandurs fjärde kollega var också viktigt,” säger Josef. ”Ett hundvänligt kontor var ett måste.”

Just då tittar alla tre mot Gaston, Josefs hund, som för stunden sitter lugnt nedanför soffan med en blick som analyserar minsta rörelse från kollegorna.

”Han är världens gladaste och har en energinivå lika stor som kontoret gemensamt.”
fortsätter Josef. ”Han tränar järnet just nu på att vara en bra kontorshund,”

”Hur går det tycker du?” frågar Otto med ett leende.

Josef skakar på huvudet: ”Det är ju ert fel att han inte kan hålla sig lugn, ni ska ju busa med honom jämt.”

”Vad ska jag säga,” svarar David med en axelryckning. ”Han är ju min favoritkollega.”

Alla tre skrattar, medan Gaston viftar på svansen som om han förstått att samtalet handlar om honom.

När vi summerar samtalet är de alla tre överens om en sak – atmosfären på kontoret är otroligt viktig.

”Den är svår att sätta fingret på,” säger Otto eftertänksamt, ”men den påverkar allt – från hur produktiva vi är till hur vi trivs tillsammans. En bra arbetsmiljö handlar inte bara om snygga möbler och bra teknik, utan om att skapa en plats där man trivs, utvecklas och ser fram emot att komma till jobbet varje dag.”

 

Läs mer om SEO-byrån Grandur här!